Edembopin matka n00bista amatööriksi

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 23 Elo 2010, 00:06

Edembop kirjoitti:
Replayt ovat siis saativissa ESL:n sivuilta ja täytyykin tästä ryhtyä tutkimaan pro-miesten pelejä, jos niistä vaikka oppisi jotain.


Ai niin, unohdin mainostaa, että opin turnauksesta jo yhden minulle uuden mikrokikan. Kyseessä on siis mutaliskien taikalaatikkotemppu, jolla ne pysyvät erillään ja eivät pakkaudu yhteen. Näin mutaliskit pärjäävät huomattivasti paremmin Thoreille, koska ne eivät ota area of effect vahinkoa Thorista läheskään niin paljon. Tätä jo unit testerissä koetin ja melko helpostihan se toimii. Seuraavaksi pitää ottaa tämä käytäntöön Bnetissä matseissa Terrania vastaan. :D
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 28 Elo 2010, 18:52

Heipä hei lapsoset!

En olekaan pävittänyt blogia muutamaan päivään. Olen kuitenkin pelannut ladderia sillä aikaa, joten nyt riittää taas blogattavaa.

Viimeiaikoina olen treenaillut 5RR avausta Terrania ja Protossia vastaan. Kyseessä on siis avaus, jossa hankitaan 5 torakkaa nopeasti ja pusketaan niillä, näin painostaen vastustajaa. Samalla otetaan oma ekspansio. Pidän tästä avauksesta aika paljon, sillä se antaa mahdollisuuden olla agressiivinen alkupelissä. Joskus tuntuu, että Zerg ei voi alussa tehdä muuta kuin puolustaa ennen kuin mutaliskit saapuvat. Tämä avaus tuo ainakin omaan peliini mukavaa vaihtelua. Mikäli vastustaja ei tiedustele tätä ja vain panostaa teknologiaan peli usein loppuu ensimmäiseen hyökkäykseen. Mikäli pusku pysäytetään on kuitenkin mahdollista siirtyä seuraavaan taktiikkaan.

Kohtasin myös ensimmäisen kerran 1v1 pelissä tyypin, joka hävittyään rupesi avautumaan kunnon BM tyyliin. Olin imarreltu. Matsi oli Kulas Ravinella ja vastustaja Protoss. Protossin taktiikka oli tehdä kaksi proxy gatewaytä. Ainoa ongelma oli, että hän teki ne juuri ja juuri näkökenttäni ulkopuolelle lähes omaan tukikohtaani. Ei ollut siis mitenkään yllättävää, että huomasin proxyn ajoissa. Laitoin samantien 4 dronea kunkin pylonin kimppuun. Protoss taisi saada kaksi zealottia ulos koko pelissä. Tämä ei tietenkään alkuunkaan riittänyt ja jyräsin vastustajan. Päivän opetus on siis, että jos käyttää melko epävarmaa juustoista taktiikkaa huonolla toteutuksella, ei kannattaisi ihmetellä kun häviää. :D

Tosin tämän hauskan sattumuksen vastapainoksi olen hävinnyt reippaasti pelejä. Ongelmallisin matsi on tällä hetkellä ZvZ. En ole oikein vielä saanut päätettyä millaisella taktiikalla tähän matsiin pitäisi lähteä. Nopeus- ja Banelingit tuntuvat olevan suosituin vaihtoehto. Tämä vaatii kuitenkin aika paljon mikroa jolloin oma makroni kärsii vielä aika paljon. Tätä pitää selkeästi treenata enemmän.

Vaikeuksista huolimatta olen omassa hopealiigassani noussut kohti kärkisijoja. Olenkin asettanut tavoitteekseni parantaa taitojani sen verran, että nousu kultaiseenliigaan tapahtuu syyskuun loppuun mennessä. Saa nähdä kuinka kehnon käy!
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Happojee » 28 Elo 2010, 23:35

Näitä on ihan hauska lukea kun itsekkin Zergillä tahkoan hopea liigaa. Onko tuohon 5RR buildiin jotain erityistä build orderia ?
Zerg Happojee
 
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Elo 2010, 13:27

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Sapera » 29 Elo 2010, 10:06

Plussat myös omasta puolestani. Mukava näitä on lueskella, kun itsekin painiskelee vielä alemmissa liigoissa tavoitteena parempi tulevaisuus. :D
Terran Sapera
 
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Elo 2010, 15:27

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 29 Elo 2010, 14:05

Happojee kirjoitti:Näitä on ihan hauska lukea kun itsekkin Zergillä tahkoan hopea liigaa. Onko tuohon 5RR buildiin jotain erityistä build orderia ?


Joo, olisin tietysti voinut laittaa lähteen edelliseen viestiin. TeamLiquidin messuboardilla on lanka aiheesta, tsekkaa http://www.teamliquid.net/forum/viewmes ... _id=145740

Tuolta löytyy siis build order ja selitys mikä on avauksen idea. Lisäksi keskustelua siitä missä tilanteissa avaus toimii ja milloin ei, saatavilla on myös uusintoja.

Kiitos myös kaikille jotka ovat blogia kommentoineet tähän mennessä. Hauska kuulla, että joku lukee näitä. :D
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 05 Syys 2010, 20:12

Viime blogissa asetin tavoitteeksi nousta kultaiseenliigaan syyskuun loppuun mennessä. No, eilen sitten nousin sinne, joten aikamääre oli asetettu melko väljäksi. Pienin askelin siis kipuan ladderia ylöspäin. Tosin joku vääräleuka voisi heittää tähän, että emme oikeastaan voi tietää onko taitotasossa tapahtunut kehitystä. Sc2:n ladderihan on melko ihmeellinen viritys ja ehkä vain olen pelannut enemmän ja saanut näin lisää pisteitä. Oikea pistemäärä, johon matchmaking systeemi perustuu, ei kuitenkaan näy käyttäjälle. Huvittavinta on mielestäni se, että Blizzard on julkaissut erikseen näitä top 200 listoja, jotka ilmeisesti perustuvat tuohon salaiseen rankkiin. "Who are the best players on the ladder?" Yksinkertaisempi kaveri saattaisi luulla, että kannattaisi tehdä sellainen ladder systeemi, josta suoraan voisi katsoa kuka siellä kärkisijoilla on? No, valitus sikseen, nousin siis kuitenkin kultaan ja olin tyytyväinen :D

Lauantaina käytin aivan liikaa aikaa sc2 streamien katseluun. Ensin katsoin GSL:n avauksen ja siitä olikin hyvä siirtyä Suomi-Ruotsi maaottelun seuraamiseen. Iloksemme Suomi (tai oikeastaan Naama) dominoi Ruotsia vakuuttavasti. GSL jatkuu maanantaina ja kestää koko syyskuun, joten katsottavaa riittää.

Itse pelaamistani matseista sen verran, että ZvZ tuottaa vieläkin eniten ongelmia. Lisäksi matchmaking systeemi tekee ilmeisesti jonkinlaisia käytännön piloja ja tarjoilee pelkkiä ZvZ matseja putkeen. :cry: Hassua on se, että hävien lähes aina nämä matsit, jos vastustava pelaa ns. normaalisti. Jos vastustaja yrittää jotain juustoista taktiikkaa, kuten spine crawler rushia tai vastaavaa, niin pärjään yleensä paljon paremmin. Juustot on kuitenkin suhteellisen helppo pysäyttää. Yhden pelin tosin hävisin muistaaksi 9 tai 8-poolille, koska kämmäilin puolustuksessa ja olin alun rushin jälkeen liian huonossa asemassa, vaikka peli kestikin vielä tovin. Nyt olen päättänyt, että en yritä ZvZ matseissa mitään omia roach kikkailuja vaan pelaan mahdollisimman tarkasti pelkkää peruspeliä -> speedling/baneling ja muta.
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Malecious » 06 Syys 2010, 15:40

Hyvää blogausta sinulla tosiaan. Tosta liiga hommasta sen verran, että itse ainakin olen huomannu seuraavaa:
omat statit oli sairaa hyvät kullassa, kaverilla vähän huonommat, noh se pääsi parissa pelissä diamondii, ite samassa määrässä olin viellä pitkään kullassa. Sitten voitin yhen kohtuu hyvä piste diamond heti nousin platiin. Olin siis koko kulta aikani hakannu niit platei edestä ja takaa. Sitten tästä pääteltynä jos voittaa kaks liigaa korkeemman, nousee heti, muuten pitää olla streakki ylempi liigasii.
Kuva
Proud member of Clan SupR
Avatar
Protoss Malecious
 
Viestit: 457
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 16:04

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Sleijer » 15 Syys 2010, 16:03

Malecious kirjoitti:Hyvää blogausta sinulla tosiaan. Tosta liiga hommasta sen verran, että itse ainakin olen huomannu seuraavaa:
omat statit oli sairaa hyvät kullassa, kaverilla vähän huonommat, noh se pääsi parissa pelissä diamondii, ite samassa määrässä olin viellä pitkään kullassa. Sitten voitin yhen kohtuu hyvä piste diamond heti nousin platiin. Olin siis koko kulta aikani hakannu niit platei edestä ja takaa. Sitten tästä pääteltynä jos voittaa kaks liigaa korkeemman, nousee heti, muuten pitää olla streakki ylempi liigasii.


Ei pidä paikkaansa, itse vedin 5 goldin streakin, jonka jälkeen hävisin vielä 2 peliä ennenku nousin bronzesta silveriin.
Kuva
Terran Sleijer
 
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Elo 2010, 14:39
Paikkakunta: Oulu, Finland

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja capu » 15 Syys 2010, 23:55

Kyllä diamondiinkin nousee aika helposti kunhan vaan tietää oikeat build orderit ja taktiikat. Itse aloitin silveristä, josta nousin melko nopeasti platiniumiin. Noin 60 - 70 pelin jälkeen olin diamondissa. Alkuaikojen ladduttaminen oli oikeastaan hauskempaa, kun pääsi nousemaan ladderia konkreettisesti ylöspäin. Mitä hienoa on olla oman diamond divisoonan #1 kun jonkun muun divisioonan rank 60 saattaa olla parempi kuin sinä?

Sekin lisäisi mielekkyyttä, jos pääsisi useammin haastamaan oman divarin jätkiä.
Kuva
Avatar
Random capu
 
Viestit: 45
Liittynyt: 16 Elo 2010, 08:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Capra » 26 Syys 2010, 13:13

Hyvää luettavaa! Keep it going! :)
Kuva
Protoss Capra
 
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Elo 2010, 06:57

EdellinenSeuraava

Paluu Blogit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron