Ideoita & Pohdintoja

Ideoita & Pohdintoja

ViestiKirjoittaja Zipok » 02 Syys 2010, 16:32

:slovakia:

Edit: Niinhän se kävi että todellisuus imi mennessään. Blogiin ei ole päivityksiä luvassa. Meinasin poistaa koko häkkyrän mutten siinä onnistunut niin olkoon täällä sitten tuommoinen kiva slovakian lippu vaikka.
Viimeksi muokannut Zipok päivämäärä 17 Maalis 2011, 13:42, muokattu yhteensä 7 kertaa
Protoss Zipok
 
Viestit: 57
Liittynyt: 09 Elo 2010, 01:13

Re: Peruspelin parantamisen tavoitteiden muistamiseksi jee -

ViestiKirjoittaja Seinis » 02 Syys 2010, 17:20

Luin mielelläni, päivittele toki useasti! Kiva lukea sujuvaa ja mielenkiintoista tekstiä. Muistan kun itsekin opettelin ensimmäisiä pelejäni, muistan hyvin myös kun ekaa kertaa naaman kanssa katsottiin AOE2 "gosu" reploja, ja oltiin WAU näinkö tätä voi pelata. Sen jälkeen meillä oli monta tiukkaa ja hauskaa ottelua, kun molemmast pelasivat oppimallamme t2 painotteisella "FLUSH" pelillä.
Protoss Seinis
Uutistenkirjoittaja
 
Viestit: 219
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 19:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: Peruspelin parantamisen tavoitteiden muistamiseksi jee -

ViestiKirjoittaja MeteoRain » 02 Syys 2010, 18:07

Mäkin muistan ku alotin placement matsit, kusin ne kaikki paitsi yhen.
Ja nousin heti pronssi liigassa ekassa tyrmäten jokaisen pronssi-silverin, mutta sitkun tuli enemmän voitto putkee tuli myös pahempia vastustajia, timantti-platina liigoista ja kirjaimellisesti sain turpaan. :)
Mutta kyllä se sit siitä oma taso nousi ja olen nyt platina tasol.
Avatar
Protoss MeteoRain
 
Viestit: 229
Liittynyt: 26 Heinä 2010, 21:28

Re: Peruspelin parantamisen tavoitteiden muistamiseksi jee -

ViestiKirjoittaja mellowi » 02 Syys 2010, 18:19

Hyvää kirjoittelua. Tästä sai kiinnostusta siihen, että itsekin kirjoittaisi jotain oman pelaamisen kehityshistoriaa blogin muodossa. Mielestäni makroaminen on myös tärkeämpää kuin mikroaminen, mutta ilman kummankin hallitsemista ei pelejä voiteta. Surkean mikroajan vie vaikka olisi yksiköitä paljon vähemmän käytössä. Yleisesti kuitenkin massa ratkaisee peleissä, joissa pelaajat osaavat ohjata yksiköitään ja hyökätä hyvillä ajoituksilla.
Kuva
Terran mellowi
 
Viestit: 7
Liittynyt: 11 Elo 2010, 17:09
Paikkakunta: Helsinki

Uutta vai vanhaa?

ViestiKirjoittaja Zipok » 06 Syys 2010, 16:55

6.9.2010

Aiempaan postauksen liittyen:
Macrot mielessä pelaaminen on kehittänyt. Nyttemmin pärjään paljon paremmin yli 15min peleissä, expandaamisessani ei yleensä enää ole ongelmia, ja resurssinikin kestävät useimmiten suht alhaisina. Jes! Pisteetkin ovat nousseet, mikä toki on kivaa, muttei pääasia. Pisteet eivät merkitse, jossei tunne tai tiedä kehittyneensä. Enkä kyllä aio tuudittautua siihen että tämä on nyt hyvä. Paljon on parantamista. Se siitä.

Uutta vai vanhaa?
Heti alkuun varoituksen sana teille muillekin jännäilijöille, ettette koe samaa kuin minä: Hallusinoitu colossus _EI_ tuhoa forcefieldejä. Yritin mennä immortaleihin techaavan protossin rampista omalla 3gatellani, samalla kuin expasin. Olipas turhauttavaa, sillä voin vannoa että jossain pro replayssa näin protossin juurikin tällä tavoin bustaavan blinkstalkereihin techanneen White-Ra:n. Dohh..

Mutta! Siitä huolimatta en aio lopettaa kokeilua hallusinaatioiden kanssa. Ehkä niiden paikka ei ole rampbust, ehkä voisin hallusinaation turvin pitää keskikenttää hallussa, että saan rauhallisesti expata. En tarvitse niin isoa armeijaa expaamiseen, jos voin tarpeen tullen tekaista 20 feikkizealottia tankkaamaan tärkeän battlen. Tai sitten voin pitää vihun basessaan forcefieldeillä, ja scouttaan hallu-phoenixeillä. Minulla on myös enemmän mineraaleja sentryjen ansiosta, joten voin expata nopeammin ja silti ylläpitää tuotantoani. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka.

Uusia asioita kokeillessa ja suunnitellessa ei tarvitse aina muuttaa asioita täysin. Pieni muutos halutun pelityylin suuntaan on jo iso ensiaskel, varsinkin jos sen toteuttaa luonnollisen tuntuisesti. Uutta ja vanhaa yhdistelemällä asiat toimii. "Teen uuden buildin" -ajatus voi johtaa aivan liian suuriin kikkailuihin. Se, etten tee probeja VUOTEEN että saan rakennukset X ja Y 5 sekuntia aikaisemmin.. VIHUN BASEEN. JEAA! Ei ole välttämättä se paras vaihtoehto. Sulavaan peruskuvioon pohjaaminen ja sen sisäistäminen auttaa monessa asiassa uutta kokeillessa, joten se olisi kannattavaa hallita hyvin. Siitä huolimatta siitä ei tarvitse tulla se juttu, jota toistaa mantramaisesti pelistä toiseen.

Mitä voisi leikata buildista Y, tai tehdä toisin, jotta siitä saa halutun lopputuloksen X, eksymättä liian kauas?

#1: Ideoita & Pohdintoja
#3: Buildien Hiomista

ps. Ois kiva saada jonkin sortin "Tykkää tästä viestistä" -juttu tänne. Palautetta ois kiva tykätä.
Viimeksi muokannut Zipok päivämäärä 10 Syys 2010, 20:15, muokattu yhteensä 2 kertaa
Protoss Zipok
 
Viestit: 57
Liittynyt: 09 Elo 2010, 01:13

Re: Peruspelin parantamisen tavoitteiden muistamiseksi jee -

ViestiKirjoittaja Malecious » 06 Syys 2010, 17:15

Kuten näissä monien suomalaisten proiden haastatteluissa mm. on ollut: Asioita ei saa ajatella kaavamaisesti, ei ole tasan tarkkaa oikeita aikoja kaikelle. Toki alkuun sillä on eroa millon teet gaten pylonin ja niin edellee. Mutta suurin osa pelistä pitää soveltaa täysin, jos vihu tekee jtn joka counteraa sinut täysin, sinun pitää muuttaa taktiikka nopeesti ja jos onnistut tuhoamaan vihun armeijan kannattaa anylysoida tilannetta=puskea nytten kun vihulla ei counter, vai securee lisää expoi.
Kuva
Proud member of Clan SupR
Avatar
Protoss Malecious
 
Viestit: 457
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 16:04

Re: Ideoita & Pohdintoja

ViestiKirjoittaja Zipok » 09 Syys 2010, 17:42

Puhdas whine. Ei oo mitään rakentavaa täs viestis. Ens kerralla sit.

Oon viimeaikoina saanu uuden pelityylin. Oon hävinny pelejä mis oon ollu selkeässä johdossa joko techissä tai armeijassa, koska oon tehny joko mokan A, että myöhästyn rampin forcefieldaamisesta 0.02 sekuntia, tai mokan B, missä menetän isomman armeijan siksi koska tää vastus vain sattuu tulemaan pienemmällä, vähemmän upgradetulla armeijalla, just silloin kun on itellä armeija siirtymässä, eli huono sijoittautuminen. Näit on ollu putkessa. Monta. Paska pelityyli.

Tuleepas ikävä siegetankkeja. Tankit tekee hommansa vaikka pelaaja olis kahvilla. Toisin ku sentryt.
Protoss Zipok
 
Viestit: 57
Liittynyt: 09 Elo 2010, 01:13

Re: Ideoita & Pohdintoja

ViestiKirjoittaja Zipok » 10 Syys 2010, 20:14

10.9.2010

:protoss: Buildien hiomista
Olen ilmeisesti ladderissa tullut siihen pisteeseen, jossa en aluksi tarkkaan ymmärtänyt miksi hävisin pelejä. Kaikki oli päällisin puolin ok, mutta parempi vastustajani nakerti itselleen pikkuhiljaa parempaa "Resources Lost" -suhdetta kun peli eteni. Alussa olin jäänyt vain hieman jälkeen, ja loppupelissä se tuntui. Johtuu varmasti siitäkin, etten ole vielä erityisen hyvä yksikköjen kontrollissa, mutta mitä jos teinkin ruohonjuuritason asiat väärin?

Hämmennyksekseni huomasin muutamia häviöideni uusintoja katsoessa etten näennäisesti ollut tehnyt mitään väärin. Buildieni perusidea oli juuri niinkuin pitääkin. Pelissä ajattelin huonon micron olleen syypää, vaikka tosiasiassa toteutukseni ei ollut sulavaa. Esimerkiksi tein siellä täällä turhan pylonin, vaikka olisin voinut käyttää nuo 100 resurssia zealottiin, ja vasta sitten oliskin pylonin teko ollut ajoituksellisesti paras. Päätin hioa ainakin kahta buildia niin, etten tekisi mitään turhaa. Pelasin Very Hard AI:tä vastaan näillä buildeilla ja otin replayt talteen teidän arvioitavaksi.

PvT Fast Robo (1Gate -> Robo -> lisää 2gate)
Olen nähnyt tämän olevan erittäin suosittu ja toimiva opener terraneita vastaan. Useimmiten myös pakollinen, koska jos cloak banshee iskee eikä protossilla ole detectionia, on peli ohi. PvP:ssäkin toimii, sillä 4gaten sattuessa voit chronoboostata ensimmäisen observerin sijasta immortalin ja jatkaa sillä linjalla. En ole 100% varma, onko roboticsini ajoitus paras mahdollinen, mutta ainakin hyvin lähelle.
Lataa Replay

PvZ Fast Voidray (1gate -> SG -> lisää 2gate)
Hyvä buildi pistämään zergit puolustuskannalle, mikä on aina hyvä juttu. Jos zerg myös pelaa 1base roachia, on peli ohi samantien. Tärkeää on myös huomioida se, voitko 16 supplyn kohdalla tehdä chronoboostilla probeja, vai onko sinun pakko ottaa zealot estääksesi lingien pääsy baseen. Scouttaus kertoo.
Lataa Replay
Update! Tää build myös elävää zergiä vastaan. Klik! (~1000point diamond)

Pelasin mielestäni suht optimaalisesti, mutta en uskalla sanoa varmaksi. Bronze - Gold -liigojen pelaajille nämä kuitenkin varmasti voivat toimia ainakin suuntaa antavina replayna, jos kiinnostaa kyseisiä buildeja opetella. Itseäni paremmilta pelaajilta haluaisin kysellä, voisinko tehdä jotain toisin.

#2: Uutta vai vanhaa?
#4: PvP's a bitch
P.S. Huomatkaa, miten helppo Very Hard AI on voittaa pelkästään hyvällä buildilla. Ja tää ei tosiaan tarvii isoa APM:ää.
Viimeksi muokannut Zipok päivämäärä 17 Syys 2010, 18:55, muokattu yhteensä 5 kertaa
Protoss Zipok
 
Viestit: 57
Liittynyt: 09 Elo 2010, 01:13

Re: Ideoita & Pohdintoja

ViestiKirjoittaja Malecious » 10 Syys 2010, 20:42

Ite tykkään fast vray jälkeen heittää 3gate, siinä vaihees pitäs resut riittää. Mut hyvää tekstii, ja tosiaan et ole yksin noiden virheiden kanssa tässä maailmassa ;)

Ja jos mennään miten helppo botit voittaa, voitan insanen alle 3min 30sec parhaimmillaan, joten ei se vaikeeta ole!
Kuva
Proud member of Clan SupR
Avatar
Protoss Malecious
 
Viestit: 457
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 16:04

Re: Ideoita & Pohdintoja

ViestiKirjoittaja Zipok » 10 Syys 2010, 20:47

Joo. Botithan kaatuu erilaisiin cheeseilyrusheihin todella helposti. Normipelissä asia on toinen ellei abusaa jotain tekoälyn koodauksen puutteita.
Protoss Zipok
 
Viestit: 57
Liittynyt: 09 Elo 2010, 01:13

Seuraava

Paluu Blogit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa

cron