
Myös WCS:n formaatti on täysin uudistettu. Viime vuoden kansalliset karsinnat on pudotettu pois, ja homma lähtee käyntiin suoraan kolmella alueella: Koreassa, Amerikassa ja Euroopassa. Vuosi on jaettu kolmeen kauteen (ensi vuonna neljään), ja jokaisella alueella pelataan online-otteluita WCS-liigapisteistä, jotka oikeuttavat alueellisiin offline finaaleihin, jossa 16 pelaajaa kamppailee 5 paikasta per alue kauden finaalitapahtumaan. Siellä kaikkien kolmen alueen pelaajat kohtaavat kruunatakseen senhetkisen maailman huippupelaajan. Vuosi päättyy WCS Global Finals -turnaukseen Blizzconissa, jossa 16 vuoden aikana eniten pisteitä kerännyttä pelaajaa kamppailee maailmanmestaruustittelistä. Alla oleva kuva selventää WCS-turnaussarjan formaattia (klikkaa suuremmaksi).
Alueelliset liigat on jaettu kolmeen divisioonaan nimeltä Premier, Challenger ja Qualifier, jotka vastaavat GSL:n Code S, Code A ja Code B -tasoja. Vielä ei ole tiedossa kuinka monta pelaajaa divisiooniin mahtuu, mutta vertailun vuoksi Code S:ssä on 32 pelaajaa ja Code A:ssa 40. Koreassa Premier-divisioona muodostuu tämänhetkisestä Code S:stä. Euroopassa ja Amerikassa pelaajat sijoitetaan divisiooniin muiden liigojen (kuten MLG, IEM, DH) sijoitusten perusteella, sekä online-karsinnoilla, joihin kutsutaan Grandmaster pelaajat. Pelaajien pitää sitoutua johonkin kolmesta alueesta WCS-vuoden ajaksi, mutta pelaajat voivat silti osallitua WCS:n ulkopuolisiin turnauksiin, kuten DreamHack, vapaasti. Blizzard ei siis estä Koreassa asuvien korealaisten sitoutumista Euroopan tai Amerikan liigaan, joten myös näiden liigojen taso voi nousta korealaisvieraiden myötä.