Strategia 101

Strategia 101

ViestiKirjoittaja Katoan » 03 Touko 2010, 15:31

Yleistä:

Kun luet (tai julkaiset) strategioita, on hyvä huomata strategioiden ja taktiikoiden ero. Strategiat ovat koko pelin kestäviä, yhtenäisiä kokonaisuuksia, joissa on siirtymäkohtia pelitavasta toiseen (esimerkiksi zealot sentry -> voidray -> carrier). Yleisin siirtymäkohta-ajattelu on alku-, keski- ja loppupeli (eli 3 vaihetta). Taktiikka puolestaan on pelin aikana tapahtuvat yksittäinen maneeri, kuten dark templar drop tai vastaava.

Strategiat perustuvat yleensä buildordereihin. Yleensä buildorderit kestävät viitisen minuuttia, mutta tulevaisuudessa ne menevät yhä pidemmälle, kun hyvistä perusperiaatteista Starcraft 2:n osalta päästään yhteisymmärrykseen. Buildorderit merkitään normaalisti (HUOM normaalisti, muitakin tapoja on) supplyn mukaan järjestykseen. Esimerkiksi siis protossin 2 gatewayn aloitusbuildi voitaisiin merkitä seuraavasti:

Build Orderini
9 pylon
12 gateway
14 gateway
16 pylon
18 2x assimilator
20 cybernetics core


Rakennuksen edessä oleva numero tarkoittaa sillä hetkellä käytössä olevien yksiköiden supplynkulutuksen määrää (tai psin tai controllin rodusta riippuen luonnollisesti). Muita tapoja merkitä on worker määrän mukaan (koska hyviin peliperiaatteisiin yleensä kuuluu rakentaa workereitä jatkuvasti) tai ajan mukaan (äärimmäisen hankalaa, koska sekuntikellon kanssa pelaaminen on tympeää). Yksiköiden rakentamisen voi myös merkata build orderiin, mutta se ei ole mitenkään pakollista.

Buildorderissa on hyvä olla joku päämäärä, kuten esimerkiksi fast expand (kuten terranin 1 rax fast expand to 4 rax) tai hyökkäys (kuten protossin 4 warpgate push) (näissä numero viittaa luonnollisesti ko rakennuksien määrään). Buildorderia kirjoittaessa on myös äärimmäisen hyvä merkata, mitä vastaan tietty buildorder on hyvä ja mitä vastaan huono. Buildorderit ovat yleensä matchup kohtaisia, eivätkä luonnollisesti toimi kaikkea vastaan. Osa buildordereista on suunniteltu toimimaan myös vain tietyissä mapeissa (kuten protossin forge fast expand, jonka vaatimuksena käytännössä on ahdas choke jonka voi tukkia helposti zergiä vastaan).
Protoss Katoan
 
Viestit: 50
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 19:10

Paluu Strategia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron