SC2castzone (Uusi sc2 selostaja)

SC2castzone (Uusi sc2 selostaja)

ViestiKirjoittaja ZoneV » 30 Huhti 2012, 18:58

Terve kaikille teille Starcraft2.fi sivuston käyttäjille!

Suomalaisia Sc2 selostajia tuskin on liikaa ja täällä olisi uusi innokas kaveri kokeilemaan sitä hommaa. Olen jo betasta asti pyörinyt Sc2 ympyröissä mukana ja pitkäaikaisesti olen ollut High Diamond tason pelaaja Protoss racella. Vaikutteita selostajana olen saanut voimakkaasti tunnetuimmilta castaajilta, kuten Day9, Totalbiscuit, huskystarcraft ja muilta kokeneilta konkareilta. Turnauksia olen seurannut aina GSL:stä pienempiin turnauksiin ja useita iltoja on vieteilty tunnettujen pelaajien streameja katsoen. Joka patchin myötä olen tutustunut uusimpiin taktiikoihin ja hauska näin jälkikäteen todeta, kuinka paljon buildit ja taktiikat ovat muuttuneet sitten alku aikojen.

Olen aikaisemmin kokeillut selostamista mm. jääkiekon parissa ja tilanne on jokseenkin kuitenkin minulle tuttu. Yleisenä pälättäjänä myös Sc2 matsien castaaminen kuulostaa suorastaan innostavalta idealta ja nyt olenkin parin julkaisemattoman harjoituscastin myötä päässyt tutustumaan lähemmin tähän hommaan. Eniten ehkä yllätti todellakin se haastavuus, kun pitäisi oikeasti osata kertoa kaikenlaista kiinnostavaa ja keretä seurata kaikkialla tapahtuvaa toimintaa. Tämä asia kuitenkin on sellainen, joka varmasti tullaan oppimaan, kun vaan jatkaa pelejen selostamista. Sitten kun ollaan paremmin päästy vauhtiin niin aletaan toivottavasti saamaan niitä omia vahvuuksia esiin ja vähän sitä omanlaista tatsia peliin.

Suomalaisia selostajia vaikuttaa olevan liian liian vähän, joten tämä on kai se suurin syy, miksi haluaisin alkaa selostamaan eritoten suomalaisten pelaajien pelejä.

Tässä siis uusi youtube channelini: http://www.youtube.com/user/SC2castzone

Huomatkaa, etten ole vielä panostanut yhtään channeliini ja tulen tekemään sen heti paikalla, kun ehdin. Toivon, että voisitte alkaa seuraamaan ja kommentoimaan uusia minulta ilmestyviä videoita jättäen rakentavaa palautetta, missä onnistuin ja mitä voisin parantaa. Suurin apu minulle olisi juuri tämä palaute, jotta pystyn kehittämään itseäni starcraftin selostajana toivon mukaan aina siihen pisteeseen asti, että uskaltaisin kokeille aivan turnaustasolla selostamaan pelejä. Toivon, että hyväksytte minut selostajana ja kannustatte eteenpäin, jotta saadaan oikeasti tätä SC2 touhua levitettyä suomessa.

Joten ei tässä muuta! Kiitoksia etukäteen ja jättäkää palautetta! Enemmän kokemusta vain taakse ja eiköhän se tästä sitten ala lähtemään. Selostetaan ensin ujous ja sönkötys pois ja hankitaan tatsia tähän hommaan. ;)

SC2castzone
Protoss ZoneV
 
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Huhti 2012, 18:24

Re: SC2castzone (Uusi sc2 selostaja)

ViestiKirjoittaja Kalinski » 30 Huhti 2012, 20:00

Kattelin ton yhden video ja ääni on ihan miellyttävä ei vituta kun kuuntelee ja asiaa tulee :) Kannattaa pitää silmällä jos tulee jtn suomitiimi vs suomitiimi matseja sielt löytyy kivaa castattavaa voin sulle ilmotella suprin puolelta jos jtn ilmenee :). Subbasin ja kattelen aina kun tulee uutta matskua
Protoss Kalinski
 
Viestit: 34
Liittynyt: 13 Elo 2010, 20:14
Paikkakunta: Lahti

Re: SC2castzone (Uusi sc2 selostaja)

ViestiKirjoittaja kKo » 30 Huhti 2012, 20:19

Moro!

Hienoa saada suomen sc2 sceneen lisää selostajia :)
Kuten Kalinski jo aiemmin mainitsi, sopiva ääni castaajan hommaan.

Yhtäkkiä mitä katsoin, niin seuraavaa palutetta:
Aina pelin alettua, paina Ctrl + N kun castaat, niin pelaajien nimet tulee näkyviin mukavasti :)
Ja kannattaa noi yleisimmiten katsotut tabit ( production,units ym ) hotkeyt opetella, mukavempi katsoa sitten ja nopeampaa sinullekin.
Ja ahkeraan se katse sielä minimapissa ;)
Avatar
Protoss kKo
 
Viestit: 65
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 18:37

Re: SC2castzone (Uusi sc2 selostaja)

ViestiKirjoittaja ZoneV » 30 Huhti 2012, 20:52

Kiitoksia teille kommenteista! Mukavaa, että ääni miellyttää, tietysti sitäkin voi editoida "paremmaksi", jos on esimerkiksi liian heliumin kuulonen tai jotain :D Toki mikin tulen paremman hankkiman, kun homma vähän vakavoituu, mutta aluksi saa kelvata tämä nykyinen.

Tuo Ctrl + N oli tosiaan hyvä vinkki, tuota en olekkaan ikinä huomannut, vaan yritin epätoivoisesti netistä jotain overlayta latailla! Hotkey neuvon sainkin jo parilta sc2 ystävältäni ja ne pitäisi nyt olla kunnossa. Ja kyllä minimapin seuraamista pitää vielä treenata, koska se sattuu välillä unohtumaan puheen alle! Lisää matskua on tulossa jo tänä iltana tai huomenna ainakin 1-2 videon verran. Yritän vähän erilaisia castaus tyylejä jne.

Hyviä matseja saa myöskin suositella castattavaksi, otan avosylin kaikkia match uppeja vastaan! Eniten jännittää ensimmäinen ZvZ tai TvT matsin selostaminen, sillä protoss pelaajana matchup ei ole maailman tutuin ja sitä täytyy etukäteen vähän opiskella. Kiitos vielä ;)
Protoss ZoneV
 
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Huhti 2012, 18:24

Re: SC2castzone (Uusi sc2 selostaja)

ViestiKirjoittaja Domez » 01 Touko 2012, 14:26

Komppaan kalinskia ja kko.
Elikkäs hyvä selostaja ääni ja sujuvaa selostusta.
Northern Maniacs voisi myös joissain casteissaan tarvita selostajaa :)
Kuvasuhde kyllä hieman häiritsee. Suurin osa näytöistä on kuitenkin nykyään laajakuvanäyttöjä.

Keep up the good work!
Leader of Team Northern Maniacs
http://www.northernmaniacs.net
Tomi "Domez" Suutari
Domez @ Qnet
Protoss Domez
 
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Joulu 2010, 16:18

Re: SC2castzone (Uusi sc2 selostaja)

ViestiKirjoittaja ZoneV » 01 Touko 2012, 14:59

Kiitoksia ja mielelläni otan kyllä vastaan nuita, jos tarvitsee slostajaa johonkin tapahtumaan tai ylipäätään jotain matseja castattavaksi! Toivottavasti ette oleta vielä mitään huippusuorituksia aloittelijalta, mutta teen parhaani kehittyäkseni ;)

Laajakuvasta onkin tullut muiltakin sanomista! Väliaikaisesti joudun kuitenkin pitää tämän pienemmän kuvan, mutta asia tullaan kyllä hoitamaan pian!

PS: Castia tulossa tänä iltana/yönä
Protoss ZoneV
 
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Huhti 2012, 18:24

Re: SC2castzone (Uusi sc2 selostaja)

ViestiKirjoittaja feelixi » 01 Touko 2012, 19:12

Tuu cästää / striimaa bsgp turnaukset lauantaisin.
Avatar
Zerg feelixi
 
Viestit: 4
Liittynyt: 02 Kesä 2011, 18:54

Re: SC2castzone (Uusi sc2 selostaja)

ViestiKirjoittaja ZoneV » 01 Touko 2012, 20:34

Saisko jostai enemmän tietoa? Vosiin harkita. Ensi lauantain olen kuitenki Helsingissä katsomassa jääkiekon mm-kisoja, mutta palaan sieltä joskus sunnuntaina. Muulloin tuo voisi käydäkkin. Itsekkin voisin toki joskus osallistua huvikseen mukaan.
Protoss ZoneV
 
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Huhti 2012, 18:24

Re: SC2castzone (Uusi sc2 selostaja)

ViestiKirjoittaja OCPetrus » 01 Touko 2012, 23:35

Katoin ton ensimmäisen videosi ja rehellisesti sanottuna olen yllättynyt kuinka hyvä se oli! Perushommat oli tosi hyvin hanskassa. Kuten jo aiemmat sanoivat - sulla on tosi hyvä ääni selostamiseen ja puhetta tulee tosi sujuvasti!

Pakko muuten kysyä: pelaatko ladderiakin noin hitaalla screenin liikuttamisnopeudella? :D Itte kun ensimmäisiä kertoja kokeilin selostamista niin näytti tosi surkeelta se ruudun liikuttaminen, kun tottuneena liikutin hiirellä. Nykyään selostan nuolinäppäimiä käyttäen, jotta olisi sulavampaa. Mutta kun jätkällä on noin hidas screenin liikuttamisnopeus nii näyttää hyvältä noinkin! Monet casterit tuntuis käyttävän sitä rullan pohjaan painamista.

Noin yleisesti ottaen niin antaisin semmoisen vinkin, että mieti, miten haluat profiloida selostamistasi. Haluatko enemmän keskittyä analyyttiseen tarkasteluun vai viihdyttävyyteen jne. Muista kanssa se, että miten profiloidut niin se tulee sitten jakamaan mielipiteitä katsojissa - kaikki ei tykkää samasta tyylistä, eli et voi ikinä miellyttää kaikkia. Voit tottakai keskittyä eri asioihin tilanteiden mukaan, esim. omalla kanavallasi tai jos meet B/S/G/P-turnauksia selostaa niin analyysiä ja "noobien" opettamista, mutta sitten taas jos jotain suprin tiimisotaa selostat niin enemmän viihdyttävyyttä ja mielenkiinnon ylläpitoa. Noi oli vaan esimerkkejä. Mutta mieti, miten haluat tehdä.

Kun nyt näin pitkän jo kirjotin niin sanonpa vielä loppuun, että mielestäni kaksi emämunausta, mitä selostaja voi tehdä, on 1) julkistaa peli loppuneeksi ennen kuin se on 2) kertoa ottelusta epäobjektiivisesti. Mikäli yksi pelaaja on niin kaukana takana, että ei ole selostajan mielestä mitään mahdollisuuksia enää voittaa, niin ennemmin vaikka sanoo, että "on tosi vaikea tilanne" tai "tarvitsisi ihmeen" tai "näyttää pahalta/hyvältä sille ja sille". Jos se pelaaja, joka jo julistettiin hävinneeksi, jollain ihmeen kaupalla pääseekin mukaan, se on aika noloa, kun sen pelin julkisti jo loppuneeksi, kun siinä sen jälkeen sit selvästi tuli joku eeppinen comeback. Toisaalta taas jos julistaa pelin loppuneeksi ja on siinä oikeassa, se laskee katsojan mielenkiintoa tosi paljon. Kyllä valtaosa katsojista tajuaa tilanteen vaikkei sitä sanoisi. Kannattaa silti koittaa ylläpitää mielenkiintoa.

Sit taas jos ei selosta ottelua objektiivisesti (esim. fanittaa yhtä pelaajaa itse), se saa pelin näyttämään huonolta. Mielellään tasapainotetusti kerrotaan pelaajien hyvistä teoista ja mokailuista. Itte, kun penkkiurheilijana katon turnauksia, mulla tottakai on joku suosikki, ja haluan nähdä vaan miten se mun suosikki on paras ja mahtava. Mutta silloin saan olla biasoitunut. Ei se haittaa ketään (paitsi niitä, keille itken irc:ssä :D). Mutta selostaja ei saa olla biasoitunut, koska se saa vaan pelin sitten näyttämään rikkinäiseltä, jos joku pelaaja häviää, vaikkei tehnyt mitään ikinä väärin. Toisaalta jos se selostajan hehkuttama pelaaja voittaa, peli on vaan tylsä, kun se vaikuttaa siltä kuin se pelaaja vaan vyöryisi yli.
Avatar
Zerg OCPetrus
 
Viestit: 66
Liittynyt: 05 Maalis 2012, 15:00

Re: SC2castzone (Uusi sc2 selostaja)

ViestiKirjoittaja Haspe » 02 Touko 2012, 00:13

Loistavaa, loistavaa. :) Oot esikuva mulle, itekki haluisin enemmä tähän castaukseen panostaa!
:terran: since 16.8.2011
Terran Haspe
Uutistenkirjoittaja
 
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Syys 2011, 22:37
Paikkakunta: Lahti

Seuraava

Paluu Replayt & Videot

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron