(olen pelannut protossia ja zergiä(kin) jonkunverran mainina mut oon nytte muutaman päivän pelannu randomill)
Ainakin mun vähän kokemuksen perusteella terranilla on ehk vaikeinta microa esim. MMM viking vs gatewaycolo. marine tank (thor)vs lingbanemuta , dropit ja paljon muuta. Tuntuu kyllä että terran strategiat ja taktiikat sujuu ihan turnausten seuraamisesta ja muusta kerääntyneellä tiedolla ainakin nyt goldissa. Jos seurailee paljon turnauksia ja tällasta nii kannattaa pelaa pitkiä macro pelejä, koska sillon on paljon hyötyä tommosest yleisest RTS tajusta mitä just kattelemal kertyy. Ite teen lähinnä jotain marine tank tai TvP marauder ja pelaan pitkii pelei ja satun jotenkin voittamaan

Alotin tossilla joten se luonnollisesti tuntuu aika helpolta. Force Field micro vaatii kuitenkin jonkun verran harjotusta. Tossilla meet stalkersentrycolossus ja sit rupeet menee HT ja voit samal hankkii chargen (PvT ainaki) ja blinkin jos haluut. Hanki paljo + uppeja. Ite hankin yleensä ku saan expon 1 forge jost chronoon uppeja ja myöhemmin ehk toisenkin. PvZ jos zergi hankkii nopeen lairin kannattaa varautua mutalisekihin. Silloin ei coloo vaa blinkstalker ekana (ainakin jos et enää kerkee tehä 2base gateway pushia). Cannonit on airii vastaa paljo huonompii ku turretit eli siis pari cannonii workerlinjal ei oikee suojaa kovin isoo muta joukkoo vastaan ja tarttee blink stalkereit. No eksyin vähä aiheest kyl

mut tossilla vaikeet ehk blink ja forcefield micro.
Zergillä oon pelannu 2. eniten. Mun mielest ehk kivoin laji

. Macro on erilaista (inject+creep+larvasta unitit), mutta voi saa kaikki unitit samast talost eikä tarvi huolehtii unittien jonoon pistämisestä (siinä kun ne on esim raxin sisällä tulossa jonossa) niinku muil lajeilla. Toisaalta ehkä vaikein laji, koska täytyy olla hyvä scouttimaan. Täytyy aina tietää voiko viel expandaa + poweraa droneja vai pitääkö tehä unittei. No joo... täytyyhän muillakin lajeilla tehä näin, mutta zergillä vielä enemmän koska jokasesta larvasta voisi tehdä dronen. Lisäksi zerg on vaikee koska loppupelissä max zerg armeijja on jonkun verran heikompi ku esim max toss armeijja ja tulee vähä hankala tilanne (tosin voit re-maxaa nopeemmin).
Ihan muuten vaan vinkkinä muillekkin että 95% pelaajista goldissa (missä itse nyt toistaseksi olen) hankki 2 ja 3 basen IHAN liian myöhään (ja oikeastaan kaikki muutkin baset). Kun ekaa kertaa vetää jotain expand buildia se tuntuu aika heikolta ja hankalalta alussa, mutta yllätyt että sillä pärjää ihan hyvin suurinta osaa rusheista vastaan kunhan scouttii sen ajoissa