Selvitetäänpäs muutamia hyvin usein kysyttyjä kysymyksiä ja väärinkäsityksiä Starcraft 2:n league-järjestelmästä.
Q: Olen divisioonani rank 1, miksi en nouse?
A: Divisioonan rank ei kerro mitään. Divisioonat ovat eri tasoisia - joissakin ykkössijaan riittää rating 300, jossain vasta 1500 (huom. ratingkaan ei kerro koko totuutta). Huolimatta parista soraäänitornihuhusta empiirinen viisaus kertoo, että divisioonat ovat silkkaa silmänlumetta eivätkä liity mitenkään järjestelmän sisäiseen rankingiin. On myös hyvä muistaa että liigoilla on overlappia - top gold on käytännössä aina paremman tasoinen kuin bottom plat.
Q: Saan vastaan useita liigatasoja korkeampia vastuksia ja voitan heidät kaikki, miksi en nouse?
Q: Ratingini on 1000, miksi en nouse?
A: Järjestelmän sisäinen arviointi perustuu kahteen suureeseen: käyttäjälle näkymättömään HMR-ratingiin ja luottamusarvoon, joka kertoo kuinka varma järjestelmä on HMR:n oikeellisuudesta. Henkilö korotetaan (tai alennetaan) vain, jos HMR on tarpeeksi korkea (tai matala) JA luottamusarvo on tarpeeksi korkea. Koska luottamusarvo laskee aina kun voitat "liian hyviä", voittoputket voivat aiheuttaa tilan, jossa luottamusarvo pysyy jatkuvasti alhaalla; voitat koko ajan vastustajia joille systeemi odottaisi sinun häviävän. Vasta kun voittoprosentti on tietyntasoisia vastuksia vastaan 50%:n kieppeillä, järjestelmä on "varma" että kuulut kyseiselle tasolle ja nostaa (tai laskee) sinut. Huomaa erityisesti, että näkyvä rankkisi tai ratingisi eivät varsinaisesti liity mitenkään korottamisiin tai alentamisiin.
Q: Kaikki viholliseni ovat Favored, wtf?
A: Favored-merkintä on harhaanjohtava. Se vertaa omaa näkyvää ratingiasi vastustajan salattuun HMR-arvoon. Tästä johtuen se ei ole symmetrinen, ja esimerkiksi samassa pelissä molemmat voivat nähdä vastustajansa Favoredina. Jos olet nousuputkessa, HMR-arvosi nousee nopeammin kuin näkyvä ratingisi - koska saat vastuksesi HMR:n mukaan, he ovat pääasiassa Favoredeja sinulle. Samassa liigassa olevien välillä favored-merkintä pitää paljon paremmin paikkansa.
Q: Olen Bronzessa ja sain vastustajan Diamondista! Ja hän oli aivan paska! Wtf?!
A: Tämä on verrattain yleistä, koska matchaukset tehdään salatun verrattain nopeasti muuttuilevan HMR-arvon perusteella. Jos olet itse voittoputkessa, HMR-arvosi on paljon korkeampi kuin näkyvä ratingisi. Vastaavasti jos vastustajasi on tappioputkessa (ts. tiltissä ja pelaa muutenkin tavallista paskemmin), hänen HMR-arvonsa on paljon alempi kuin näkyvä arvonsa. Tällöin HMR:nne voivat olla melko lähellä toisiaan ja systeemi voi mätsätä teidät toisianne vastaan (erityisesti jos peliä haetaan kauan jolloin hakukriteerejä löyhennetään).
Q: Muu, mikä?
A: Todennäköisesti lehmä. Kysy pois.