Lahjakkuus

Re: Lahjakkuus

ViestiKirjoittaja Kurafeissi » 03 Tammi 2011, 04:53

Kuten tässä on jo sanottu niin aikasempi RTSkokemus on suurin syy sihen miksi monet hyppäävät nopeesti timatti liigaan. Ooveehoon ehdotus et kaveri kattoo vierest ku pelaat on todella hyvä idea, koska kaveri joka kattoo sivust huomio monet asiat mitkä itseltä jää huomaamatta. Alussa se tuntu ärsyttävältä mutta loppupeleis se kyllä auttoi paljon :lol:
<envilol> vitun puupää sul on mentti mutella
_________________________________________________________________________________
gLMudis.848
Terran Kurafeissi

ViestiKirjoittaja Foxterran » 03 Tammi 2011, 10:38

Ehkä vähän väärä sanavalinta "kaveri". Lähinnä yks randomtyyyppi oli.

Olen kyllä halukas kuuntelemaan in-game neuvoja joltain pro:lta jos joku jaksaa.
Random Foxterran

ViestiKirjoittaja Viitapiru » 03 Tammi 2011, 13:23

En lukenut threadistä kuin aloituspostauksen, mutta avaanpa silti suuni.

Niinhän sitä sanotaan, että ei kukaan ole seppä syntyessään ja että harjoittelu tekee mestarin. Eri asia sitten on kuinka nopeasti oppi menee yksilöllä perille, siihen varmasti vaikuttavat monenlaiset asiat, kuten oma motivoituneisuus oppia pelaamaan. Myös häviämään on opittava, jotta voisi voittaa.

Tsemiä! ;)
Viitapiru - #starcraft2.fi @ Quakenet

“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning.”
(Rich Cook)
Protoss Viitapiru
Perustaja

ViestiKirjoittaja Wibang » 03 Tammi 2011, 14:47

Kyllä se reenaus on tärkein asia mitä on, koskee mitä tahansa lajia. Tutkittu juttu :)
Zerg Wibang

ViestiKirjoittaja tommylee » 03 Tammi 2011, 15:46

Pelaamisen lisäksi kannattaa uhrata välillä aikaa katsoa replaysta mitä teki väärin tai tutkia pro pelaajien pelitapaa. Oman kokemuksen mukaan pronssiliigaan juuttuneilla kyse ei ole siitä etteikö olisi 'lahjakkuutta' naputella paria nappulaa. Ja kyllä pro tasollakin on joitakin pelaajia, joilla ei ole hitustakaan lahjakkuutta, kuten IdrA (sarkasmivaroitus). Kyse on imo siitä että pronssipelaajilla ei ole aavistustakaan miltä hyvä pelaaminen näyttää ja huononkin pelityylin he toteuttavat huonosti, koska uskottelevat asian olevan jostain muusta kiinni.

Kuten eräs starretähti sanoi Starcraft ei ole intuitiivinen järjestelmä. Hyvät buildit ei ole itsestäänselvyyksiä samalla tavoin kuin vaikkapa lähin reitti kotoa ruokakauppaan. Ne vaativat paljon kehitystyötä ja kokeilua. Siksi helpoin tapa nousta pronssista kultaan tai platinaan tai jopa timanttiin ei ole vain pelata paljon, vaan ensin opetella ulkoa joku buildi pr0n toteuttamana (vinkki: etsi yabot custom gameista) ja sitten pelata paljon. Ole armoton itsellesi, jos teet pelin alkupuolella rakennuksen yhdenkin supplyn vikaan piiskaat itseäsi nahkaremmillä kunnes iho on verillä. Vaikka RTS genren nimi viittaisikin että kyse on strategiasta on todellisuudessa ainakin puolet pelistä on rapsakkaa toteutusta. Alhaisilla tasoilla tämä puolikas vieläpä korostuu, koska kaikilla toteutuksen hallitseminen on melkein nollissa ja BOn toteutusta on helpoin kehittää.

tl;dr ei oo oikeesti niin vaikeeta

ps. pääsin 3raxilla platinaan noin 30 pelissä, vaikka placementtien jälkeen minut sijoitettiin pronssiin.
Zerg tommylee

ViestiKirjoittaja Plastice » 03 Tammi 2011, 22:51

Jep, tärkeimpiä asioita on harjoituksen määrä, mutta kannattaa ehdottomasti myös katsoa ja opetella pro-pelaajien peleistä. Ja paljon. Sen jälkeen harjoitella ja hioa joitain perusbuildeja sekä keskittyä enemmän makroon kuin yksittäisillä ukoilla kikkailuun. Tärkeintä kuitenkin, että tietää mitä tekee ja etenkin mitä toinen tekee. Kun kaverini kanssa (olemme 2200+ diamondeja) pelattiin muutama päivä sitten ekat 2v2 pelit, niin päädyimme pronssi-liigaan. Eli ei kannata murehtia sitä lahjakkuutta :) Sen sijaan omistautumisen taso määrittää sen, miten pitkälle pääset.
Zerg Plastice

ViestiKirjoittaja lolz » 04 Tammi 2011, 01:59

Minun mielestä tärkeintä ei ole jatkuva harjoitteleminen tai build ordereiden opetteleminen, tärkeintä on osata kysyä miksi ja löytää oikea vastaus siihen. Tällä tavalla ymmärtää peliä ja miksi joku buildi on sellainen kuin on.

Otetaan esimerkiksi pvz, jossa protoss tekee nopeasti muutaman chronoboostatun 10 gate zealotin ja hyökkää zergin baseen.

Mikä on hyökkäyksen tarkoitus? Zergin basen tuhoaminen? Tappaa muutama drone? Saada Zerg tekemään yksiköitä dronejen sijasta? Oman FE:n turvaaminen? Zergin tech treen pakottaminen tiettyyn suuntaan? Mitä protoss tekee, jos kaikki onnistuu? Mitä, jos epäonnistuu? Miten tämä vaikuttaa protossin peliin? Millaisia yksiköihin pitäisi siirtyä? Miten tämä vaikuttaa ekonomiaan? Milloin ja moneen gateen, roboon, stargateen tällä ekonomialla on varaa? Mitä vaaroja hyökkäys aiheuttaa? Miten välttää nämä vaarat? Mitä ei ainakaan saisi tapahtua?

Kysymyksiä on ihan loputtomasti ja mitä enemmän miettii näitä sitä paremmin ymmärtää itse peliä ja sitä kautta parantaa omaa peliä. Siis minun mielestä :).
Protoss lolz

ViestiKirjoittaja Migreeni » 06 Tammi 2011, 04:37

Foxterran kirjoitti:Kuulemma monet ihmiset ovat ihan muutaman viikon sisällä päässeet timanttiliigaan
..
Tämä sai minut epäilemään hyvin vahvasti, että jos en ole puolen vuoden aikana päässyt ominavuin ulos bronssiliigasta, tarkoittaako se että minun on turha ns. hakata päätä seinään? Tiedän kyllä, että ei pidä olla supply blockissa ja workkereita pitää tehdä kokoajan, ja ihmiset sanovat että tällä pelkästään pitäisi päästä timanttiin. Tämä ei tunnu pitävän paikkaansa.

Ihmiset (esim. minä) jotka sanovat noin olettavat sinulta myös aika paljon muita asioita. Lähinnä noin sanoessa halutaan korostaa, että micro-skillit eivät ole niin tärkeitä kuin macro-skillit. Jos osaat pelata paremmin ekonomiapeliä (sinulla on enemmän/aiemmin kerääjiä/expoja kuin vastustajalla, sinulla on oikea määrä tuotantolaitoksia, techaat tehokkaasti ja järkevästi ja sinulla on oikea yksikkökompositio counteroimaan vastustajasi joukot) niin pääset diamondiin hoitamalla taistelut pelkästään Attack-movella.

Omasta mielestäni kaiken avain on vastustajan kattava ja jatkuva scouttaaminen/lukeminen. Kun tiedät mitä vastustaja tekee, tiedät mitä sinun kannattaa tehdä ja missä järjestyksessä. Jos itse teet vain jotain tiettyä buildia niin arvaa mitä vastustajasi tekee? Hän scouttaa sinut ja tekee counter-joukot sinun buildillesi ja ojentaa takalistojasi kohti kohteliaan kengänpohjan.

Huomaatko miten paljon ihmiset jättävät sanomatta kun he sanovat, että hanki kerääjiä ja älä supply-blokkaa itseäsi. :D

Foxterran kirjoitti:Ne, jotka pelaavat hyvin korkealla tasolla starcraftia, ovatko he vain lahjakkaita tällä saralla?

Kyllähän joitakin ihmisiä rajoittaa heidän geeninsä, mutta enemmän vaikututusta on heidän taustallaan ja koulutuksellaan. Esim. minä olen pelannut strategiapelejä Warcraft 1:sestä asti (yli 16 vuotta). Pelasin Myth2 : Soulblighteria MM-tasolla 5 vuotta ja klaanimme tunnettiin monta vuotta maailman parhaana. En koskenut StarCraftiin tai Brood Warsiin kuin hyvin pitkällä tikulla parin pelin ajan.

StarCraft 2:iin ihastuin kun katsoin netistä ShoutCasteja, joissa huippupelaajat näyttivät taitonsa ja juontaja huusi kuin lihakirveellä säestettynä. Minulle oli ihan helppoa nousta Diamondiin alle 30 ladder-pelillä katsottuani ison kasan shoutcasteja ja harjoiteltuani paria asiaa tietokonevastustajaa vastaan (alkubuildeja, pikanäppäimiä).

Tähän mennessä olen pelannut joitakin satoja pelejä, mutta olen katsonut vähintään saman verran shoutcasteja pro-peleistä. Suosittelisin sinuakin tutustumaan pro-pelaajien pelityyleihin shoutcasteja seuraamalla. Esim. HuskyStarcraft, HDStarcraft ja Day-9 ovat erinomaisia opettajia koska he selittävät mitä pelaajat tekevät ja miksi. Jos sinusta tuntuu ettet tiedä mitä teet peleissä niin kannattaa ehkä hakea oppia youtubesta. :)

Ja toki sinun kannattaa tiedostaa, että toisille Starcraftin oppiminen on helpompaa, koska heillä on useiden vuosien tausta tukemassa oppimista. Saatat ehkä lähteä monta vuotta jäljessä toisia, mutta se ei tarkoita että kannattaa luovuttaa kättelyssä, koska silloin et koskaan tule saavuttamaan korkeampaa tasoa. Ja muutama kuukausi jotain peliä on todella vähän taustaa. Itsellä meni 1-2 vuotta aiemmissa peleissäni ennen kuin tunsin osaavani niitä oikeasti pro-tasolla.

Enkä tod. osaa SC2:sta tällä pelimäärällä vielä yhtään. Mutta silti olen diamondissa. Ja minulle se kertoo, että ymmärrän ehkä pelin perusteet, mutta alle diamondissa kilpailevat eivät ymmärrä edes niitä. Ja siksi heille sanotaankin, että tehkää workereita ja älkää supply-blokatko itseänne, mutta oletetaan paljon muuta koska toisille se on itsestäänselvää. :)
Kuva
Zerg Migreeni

Edellinen

Paluu Yleinen