Homman nimi on se, että zergin pitää viivytellä unittien tekoa mahdollisimman pitkään ja tehdä vain droneja lukuunottamatta harassia esim muutama mutalisk ja kerätä suuri ekonomia ja map controlli sekä scoutata erityisen paljon. Zergin tavoite on voittaa puhtaalla ylivoimalla ja kerätä armeija tyhjästä kuolleiden tilalle.
Protossin ideologia on hieman samankaltainen, protossille on sitä parempi mitä kauemmin se saa rauhassa techata eikä pääpaino ole vihollisen häiritsemisessä koska end game armeija on protosilla voimakkain.
Terran on suunniteltu, että sen pitää häiritä ja yrittää tappaa vihollinen mahdollisimman nopeasti, erityisesti zergin ekonomia voi karata käsistä jos ei tee mitään.
Peli toimii periaatteessa näin. Mutta pelissä valitettavasti on huomattava määrä epätasapainoa. Zerg on rikkinäinen ja todella huono rotu, myös IdrA on tämän asian karvaasti huomannut. Zergin alkupeli kusee, erityisen altis bunker rusheille ja terranin mm-puskuille early gamessa myös cloacked banshee on yksi todella vaikea pala. Zergin late game armeija on todella huono kustannustehokkuudessaan, hive-unitit roskaa ellei yllätä vihollistaan mass broodlordeilla. Insta max ei paljoa lohduta jos treidaa oman 120 foodin armeijansa kymmenesosaan protosin armeijasta eikä terranin armeija sen mukavampi ole.
Pelin epätasapainoisuus kohtelee todella kaltoin zergiä. Mutta protossikaan ei täysin vailla osaansa ole, nimittäin terranin stimi MM käytännössä pakottaa protosin techaamaan colosseihin koska gateway armeija on roskaa.