Protoss imba?

Re: Protoss imba?

ViestiKirjoittaja Kekkonen » 08 Touko 2011, 22:06

Ei se ole, kaikki sanoo et se on OP koska ei välttämättä tiedä taktiikoita miten voitta toss esim. tää "Deathball" juttu on naurettava ja monet tossit ovat sanoneet sen moneen kertaan: "Älä anna tossin kasata Deathball!" Toss on vahvimmillaan kun sillä on Deathball, mutta hyökkää ennen kuin tossilla on Deathball...
Avatar
Protoss Kekkonen
 
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Maalis 2011, 20:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Protoss imba?

ViestiKirjoittaja koju » 09 Touko 2011, 00:41

zergginä on ainakin mun paljon helpompi voittaa protoss kun terran
ei tarvii kun sling muta infestor
ensin harassia lingeillä sit vähän mutilla vaan workereihin kohdistaen-->
kohta tuleekin pusku tossilta--->
lingit eestä ja takaa päälle samalla pari fungal ja mutat päälle--->
siinä kaatuu tossit n.95 % varmuudella ainakin täällä meidän alhaisen kastin peleissä (lue bronze silver low gold)
mut joo yhdyn silti siihen et toss on imba mut vasta high goldista ylöspäin :mrgreen:
Random koju
 
Viestit: 15
Liittynyt: 26 Helmi 2011, 01:52

Re: Protoss imba?

ViestiKirjoittaja Emoquit » 09 Touko 2011, 18:46

Kekkonen kirjoitti:Ei se ole, kaikki sanoo et se on OP koska ei välttämättä tiedä taktiikoita miten voitta toss esim. tää "Deathball" juttu on naurettava ja monet tossit ovat sanoneet sen moneen kertaan: "Älä anna tossin kasata Deathball!" Toss on vahvimmillaan kun sillä on Deathball, mutta hyökkää ennen kuin tossilla on Deathball...

Vaikea uskoa että Nestea, IM coachi ja muut korea prot keksisivät päästään näitä imbajuttuja. Tosiasia kuitenkin on se että ne kaverit on pelannu starcraftia jo sillon ku starcraft2.fi hurjat konttas vaipois
Zerg Emoquit
 
Viestit: 19
Liittynyt: 07 Marras 2010, 19:13

Re: Protoss imba?

ViestiKirjoittaja Malecious » 09 Touko 2011, 19:03

Sc2.fi ollu pystys lähes koko sc2 elinkaaren... Ja sillä, että ties mikä oli balanced in Bw ei ole merkitystä niin kauheasti täällä, kun niin monta asiaa muuttunut.

Ja sun viestistä saa sellasen kuvan, että korealaiset olis parhaita atm... Noh kehtaan väittää vastaan. Esim. Tsl #3 monet foreignerit on voittanut aika helposti korealaisii (hasu 3-0 boxer ja thorzain 3-2 MC, esimerkeistä ensimmäinen parempi tapaukseen...). Atm. korealaiset on aikalailla foreignerien kanssa samalla tasolla. Ja sit ennen kuin kukaan mainitsee GSL, muistetaas se, että siellä on pieni määrä vain foreigner, joten jos pelaajat saman tasosii niin korealaiset voittaa suuremmal tod näk.

Ja se, että joku pro sanoo jonkun olevan OP ei tee siitä suoraan OP. Tässä yksi pisti hyvät w/lose ratio taulukot korean ja foreigner pro peleistä (only tournament), joka näyttää sitä, että toss ei ole vähään aikaan ollut OP. Jos katotaan tätä päämatchuppii mitä tässä scannattu, niin ZvP:ssä jo pitkän aikaa zerg ja toss on aaltoillut toistensa yli ja ali. T raiskas tossia aluks, ja nyt ovat tasoissa. TvZ:ssä taas terran edellee raiskaa zerggiä peffaan koko ajan. Korea taulukossa taas toss on about HT nerfin kohdalta saakka tippunut alas johonkin 30%, joka ei todellakaan tee tossista OP racee. Ja nää sun mainitsemat korealaiset eivät voi ainakaan tuon perusteella sanoa mitään balancista, jossei niide pelit viime aikoina ole ollut foreigner vs.

Ja muistakaas se, että jos joku pro sano vaikka ennen HT nerfii et toss on op, niin se ei meinaa et toss on enää op. Ht nerf oli hemmetin kova nerfi, tossin on pakko mennä coloss, ja sen takia terran/zerg pystyy aina tietään mitä sielt tulee.
Kuva
Proud member of Clan SupR
Avatar
Protoss Malecious
 
Viestit: 457
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 16:04

Re: Protoss imba?

ViestiKirjoittaja krokoDwMT » 09 Touko 2011, 23:27

Jos P limit > Z tai T limit. Niin kyllä se on silloin imba vaikka raudanlujat poliitikot asiaa kuinka pyörittelisi. 8-)

Lisätään vielä, että vaikka GSL tulokset eivät puolla "P on imba"-väitettä, niin kyseessä on pieni otos ja parempi pelaaja pääsääntöisesti voittaa pienestä imbasta huolimatta.
Terran krokoDwMT
 
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Huhti 2011, 02:18

Re: Protoss imba?

ViestiKirjoittaja BlackWolf » 10 Touko 2011, 01:18

Mä en jaksais näihin ketjuihin paljoo kirjotella, kun niillä ole mitään muuta vaikutusta kuin että pelaajat jotka tykkää rodusta X tai Y tulee kertoon kuinka BMW on parempi kuin Audi jne.

Tosiasia on se että pelissä on joko jotain vikana ja pahasti tai sitten ei todellakaan mitään, jokainen saa päättää tämän itse. Nyt puhutaan "lajista" jossa kaikki muutokset tehdään yhden määräävässä asemassa olevan ryhmän ehdoilla. Miettikääs itse jos Golfin säännöt muokattais Tiger Woodsin ehdoilla tai tenniksen Roger Federerin. Mitäs jos Messiltä vietäis nappikset kun se on muuten liian hyvä tai joltain Ovechkiniltä toinen terä.

Huomatkaa mihin olen päätymässä tällä. Jos starcraftia ajatellaan pelinä, jossa on tarkoitus pitää hauskaa niin hittooks väliä mikä rotu on parempi kuin muut. Niitä sit tasapainotetaan jos ja kun jaksetaan. Mutta SC2 koko idea on lähtenyt liikkeelle Koreasta, jossa Blizzard menetti rahaa, kun ei saanu rojalteja ja ideana oli tehdä "parempi" peli. Nyt vain ongelmaksi on muodostunut se, että kuka on parempi... Kukaan ei enää tiedä. Ei voida tehdä absoluuttista mittausta pelaajien välillä neutraaleissa olosuhteissa. Itseasiassa voi hyvinkin olla että yksikään huipulla olevista P,Z tai T pelaaja ei osaa pelata hevon helvettiä, mutta heidän rotunsa taas kannattelee heitä, samalla kun toiset joutuu tekeen 2x duunin saadakseen edes saman lopputuloksen. Huomaatteko ongelman? Tai ehkä sitten kaikki rodut on niin balanssissa että mitään ongelmaa ei ole.

Joka tapauksessa ongelmaan on olemassa vain yksi ratkaisu ja sitä ratkaisu Blizzard ei aio käyttää, se olis balansoida peli OIKEASTI sen tason mukaan jossa taso on niin "paska" ja pelaajien oikea taso on niin karseeta, että vain rodut vaikuttavat oikeasti lopputulokseen. Tällöin pelin absoluuttinen jakauma rotujen suhteen saataisiin tasaiseksi. Tosin työmäärä ja arvioitavien pelien laatu olis aivan mieletön ja ei voitaisi mennä sieltä missä aita on matalin.

Samaten tämä aiheuttaisi piikin huipulle, kun Zergit hallitsisivat seuraavat 12kk+ kaikkia turnauksia ja pelaajamäärä räjähtäisi käsiin, kun oikeasti se laitettu APM ja taito ja harjoitteluaika, jolla Zergit pysyy mukana pelissä on jo nyt luokkaa 1.5x T ja P pelaajat. (tämä oma mielipide, ei mikään fakta) Tämä vaan tuhoisi koko nykyisen "scenen" aika totaalisesti (olkoon se absoluuttinen rotu mikä hyvänsä) ja siksi Blizzard jatkaa tätä nykyista shaibaa, jossa pelaajat on pelin puolesta pakotettu yhteen muottiin ja olemaan yhtä harmaata massaa, jos joku oikeasti kehittyy paremmaksi, niin heti seuraavassa patchissä tämäkin kehittyminen tuhotaan, antamatta pelin kehittää itse itseään.

Että sellasta... tulipahan avattua pää näilläkin voorumeilla.
Zerg BlackWolf
 
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Touko 2011, 15:01

Re: Protoss imba?

ViestiKirjoittaja SiaBBo » 10 Touko 2011, 08:42

IMO kyllä Terrani tarttee isomman APM:n kuin Zerg. Ja toi sun tilitys tosta balancesta oli jo vähän meh, btw, saatiinhan Brood Warkin balanceen.
Random SiaBBo
 
Viestit: 124
Liittynyt: 13 Syys 2010, 21:21

Re: Protoss imba?

ViestiKirjoittaja Malecious » 10 Touko 2011, 15:57

Niin BW on balansista hyvä esimerkki, se peli pysyi pelattuna (ja vielläkin pelataan, tosin melkeempä ainoastaan koreassa) vain ja ainoastaan sen takia, että blizz balances sen pro scenen mukaan.

krokoDwMT kirjoitti:Jos P limit > Z tai T limit. Niin kyllä se on silloin imba vaikka raudanlujat poliitikot asiaa kuinka pyörittelisi. 8-)

Mutta taas non 200/200 tappeluissa terran ja zerg voittaa tossin. MMM tuo niin yleinen ja ainainen terranin tvp taktiikka, on parhaimmillaan, kun kummakin armeijat on pienet. Samoiten zvp, jos zerggiä kohtaan puskee 4zealot ja 2sentry armeija, niin zerg voi paljon helpommin surroo sen lingeillä kuin jos vastassa 14zealot ja 6sentry armeija, jolloin ff enemmän ja lingit ei niide takia enään voi surroa.
Kuva
Proud member of Clan SupR
Avatar
Protoss Malecious
 
Viestit: 457
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 16:04

Re: Protoss imba?

ViestiKirjoittaja BlackWolf » 10 Touko 2011, 17:04

Malecious kirjoitti:Niin BW on balansista hyvä esimerkki, se peli pysyi pelattuna (ja vielläkin pelataan, tosin melkeempä ainoastaan koreassa) vain ja ainoastaan sen takia, että blizz balances sen pro scenen mukaan.
Tässä olet muuten väärässä ja todella pahasti.

BW nimenomaan lähti liikkeelle siitä että sitä oli kiva pelata, ei se ollut balanssissa alkuunkaan, eikä sen pitänytkään olla. Siksi pelistä tulikin niin hyvä kuin siitä tuli, koska kaikki rodut olivat enemmän tai vähemmän OP omilla osa-alueillaan. Se balansointi tapahtui sitten myöhemmin pitkän ajan kuluessa, mutta koskaan se peli ei menettänyt niitä sukujuuriaan sille että alunperin se tehtiin peliksi, ei kilpailumuodoksi. Totta kai sitä on sittemmin balansoitu pro plaajien takia suuntaan jos toiseenkin, mutta se ei ollut koskaan itseisarvo koko pelille. Se onkin missä SC2 on mennyt metsään balanssissa. Koska peliä lähdettiin alunalkaenkin suunnittelemaan väärältä pohjalta.

Mikä on väärää tai oikeeta tilitystä? Se että on erimieltä muiden kanssa? Väärin valitettu :P Totta kait omasta mielestäni zerg vaatii isomman APM:n koskapa unitteja on enemmän liikutettavaksi ja asioita enemmän tehtäväksi, siinä kun muut rodut voi queuettaa. Mutta se on oma mielipiteeni.

Saadaanko SC2 balanssiin? Ehkä joskus, mutta todennäköisemmin tulee käymään niin että koko scene kuolee ennen sitä omaan mahdottomuuteensa. Koreassa varmaan pelaavat 2020 vielä starcraft kakkosta siinä missa BW:täkin, mutta suuri yleisö äänestää jaloillaan kun kyllästyvät kokonaisuuteen jossa mikään ei toimi ja jos toimii hetken niin seuraavaksi se poistetaan tai tehdään muutos joka tekee sen turhaksi. Ei mikään rotu ole imba itsessään, joku pelaaja vaan keksii jonkun tavan pelata erilailla sillä rodulla ja yleensä ennen kuin luonnollinen kehitys antaa edes mahdollisuuden muiden opetella tätä vastaan pelaamaan on jo itku ollut sellainen että luonnollinen kehitys kumotaan ja väkisin alotetaan alusta uudestaan.

Juuri tuosta syystä minusta balanssia haetaan väärästä päästä, kyllä peleissä pitää olla tasoeroja. Se on ihme ja kumma että urheilulajeissa maailman parhaat on ihan oikeesti maailman parhaita, erot on yksilöissä, ei varusteissa. Miksi pitää rampauttaa toisten paremmuus ehdoin ja tahdoin "balanssin" takia, kun oikeasti sillä saavutetaan vain keinotekoista etulyöntiasemaa jollekkin puolelle. Eikö ideana olisi kuitenkin että kaikki rodut olisivat saman arvoisia ja loppu olisi pelaajista kiinni? Ei protos ole imba, porukka on vaan laiskoja opettelemaan pelaamaan ja siksi onkin helpompaa vinkuu foorumeilla, kuin että opettelisivat pelaamaan. Sitten jos kaksi täysin saman tasoista ja kaikilla roduilla pelaamisen osaavaa pelaa 100 kertaa kaikki mahdolliset kombinaatiot ja silti protos voittaa 70% peleistä niin voidaan puhua imbasta.
Zerg BlackWolf
 
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Touko 2011, 15:01

Re: Protoss imba?

ViestiKirjoittaja Malecious » 10 Touko 2011, 17:43

BlackWolf kirjoitti:Juuri tuosta syystä minusta balanssia haetaan väärästä päästä, kyllä peleissä pitää olla tasoeroja. Se on ihme ja kumma että urheilulajeissa maailman parhaat on ihan oikeesti maailman parhaita, erot on yksilöissä, ei varusteissa. Miksi pitää rampauttaa toisten paremmuus ehdoin ja tahdoin "balanssin" takia, kun oikeasti sillä saavutetaan vain keinotekoista etulyöntiasemaa jollekkin puolelle. Eikö ideana olisi kuitenkin että kaikki rodut olisivat saman arvoisia ja loppu olisi pelaajista kiinni?


Tossa ammut kyllä itteäs jalkaan ja pahasti.. Peleissä tosiaan pitää olla tasoero, ja sen pitää johtua pelaajista, eikä jostain muusta. Juuri sen takia peli pitää balancee proiden tasolla, jotta competive pelaajat ovat samalla tasolla ja ainoastaan pelaajan oma skilli ratkaisee.

Competive balancen ydin on siinä, että jos peliä ei balancita sillä tasolla, niin competive sceneä ei ole. Otetaan esimerkiksi LoL. Kyseisessä pelissä toki on competive scene, mutta dotan ja honin scenet vie sitä 10-0 edestä ja takaa, koska pelissä ei ole balanssia COMPETIVE tyyliin. Vaan peli balanssi pistetään juuri pubien mukaan, jos sitäkään, kun suurin osa heroista on OP...

Käsittääkseni blizz hakee sc2:sta yhtä suosittua competive peliä kuin sc:bw:stä, ja tuo onnistuu vain, ja ainoastaan, jos peli balancetaan competive scenen mukaan. Ja muuten wc3 (toki nuorempi kuin BW) pelataan vielläkin jonkun verran competivena, ja se on pääasiassa Eu/Us pelaajien puolesta. Ennen sc2 sitä pelattiin viellä enemmän, mutta osat pelaajista tietty siirtyi.

Tällä hetkellä ei ole tietääkseni tulossa yhtään peliä samaan rts kategoriaan johon sc/wc pelit kuuluu. Jos sellainen tulee, niin osat pelaajista tietty siirtyy, mutta monet tekevät päätöksen balancen mukaan.

Ja pelaajien siirtymisestä hyvä esimerkki myös on se, että mitä Hon proista jo pitkään jotkut sanonut: S2 (honin tekijä) on patcheissä pitkän aikaa tehnyt pelin balance puolella huonoja päätöksiä, ja tästä johtuen monet aikovat siirtyä Dota 2.0 tultua siihen. Nyt jos hon olis balanced paremmin, niin kaikki nuo pelaajat eivät siirtyisi.

Competive scene on pelien kannalta tärkeä. Se levittää peliä eteenpäin ihmisille, jotka eivät ole pelistä viellä kuullut. Jos esim. honista competive pelaajat katoaa, niin S2 menettää suuren melkeempä ilmaisen mainoslähteen. Jos sc2 competive pelaajat häipyy, niin pian peli ei leviä enään niin paljon, ja tämä johtaa siihen, että pelin tuotot<pelin ylläpito kulut (sisältää sc2 kohdalla pääasiassa työntekijöiden palkat+server maksut). Jos tähän tilanteeseen päädytään, ei ole enään mitään järkeä patchaa enään peliä.
Viimeksi muokannut Malecious päivämäärä 10 Touko 2011, 20:33, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuva
Proud member of Clan SupR
Avatar
Protoss Malecious
 
Viestit: 457
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 16:04

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa