Malecious kirjoitti:BlackWolf kirjoitti:Malecious kirjoitti:Juuri tuosta syystä minusta balanssia haetaan väärästä päästä, kyllä peleissä pitää olla tasoeroja. Se on ihme ja kumma että urheilulajeissa maailman parhaat on ihan oikeesti maailman parhaita, erot on yksilöissä, ei varusteissa. Miksi pitää rampauttaa toisten paremmuus ehdoin ja tahdoin "balanssin" takia, kun oikeasti sillä saavutetaan vain keinotekoista etulyöntiasemaa jollekkin puolelle. Eikö ideana olisi kuitenkin että kaikki rodut olisivat saman arvoisia ja loppu olisi pelaajista kiinni?
Tossa ammut kyllä itteäs jalkaan ja pahasti.. Peleissä tosiaan pitää olla tasoero, ja sen pitää johtua pelaajista, eikä jostain muusta. Juuri sen takia peli pitää balancee proiden tasolla, jotta competive pelaajat ovat samalla tasolla ja ainoastaan pelaajan oma skilli ratkaisee.
Competive balancen ydin on siinä, että jos peliä ei balancita sillä tasolla, niin competive sceneä ei ole. Otetaan esimerkiksi LoL. Kyseisessä pelissä toki on competive scene, mutta dotan ja honin scenet vie sitä 10-0 edestä ja takaa, koska pelissä ei ole balanssia COMPETIVE tyyliin. Vaan peli balanssi pistetään juuri pubien mukaan, jos sitäkään, kun suurin osa heroista on OP...
Käsittääkseni blizz hakee sc2:sta yhtä suosittua competive peliä kuin sc:bw:stä, ja tuo onnistuu vain, ja ainoastaan, jos peli balancetaan competive scenen mukaan. Ja muuten wc3 (toki nuorempi kuin BW) pelataan vielläkin jonkun verran competivena, ja se on pääasiassa Eu/Us pelaajien puolesta. Ennen sc2 sitä pelattiin viellä enemmän, mutta osat pelaajista tietty siirtyi.
Tällä hetkellä ei ole tietääkseni tulossa yhtään peliä samaan rts kategoriaan johon sc/wc pelit kuuluu. Jos sellainen tulee, niin osat pelaajista tietty siirtyy, mutta monet tekevät päätöksen balancen mukaan.
Ja pelaajien siirtymisestä hyvä esimerkki myös on se, että mitä Hon proista jo pitkään jotkut sanonut: S2 (honin tekijä) on patcheissä pitkän aikaa tehnyt pelin balance puolella huonoja päätöksiä, ja tästä johtuen monet aikovat siirtyä Dota 2.0 tultua siihen. Nyt jos hon olis balanced paremmin, niin kaikki nuo pelaajat eivät siirtyisi.
Competive scene on pelien kannalta tärkeä. Se levittää peliä eteenpäin ihmisille, jotka eivät ole pelistä viellä kuullut. Jos esim. honista competive pelaajat katoaa, niin S2 menettää suuren melkeempä ilmaisen mainoslähteen. Jos sc2 competive pelaajat häipyy, niin pian peli ei leviä enään niin paljon, ja tämä johtaa siihen, että pelin tuotot<pelin ylläpito kulut (sisältää sc2 kohdalla pääasiassa työntekijöiden palkat+server maksut). Jos tähän tilanteeseen päädytään, ei ole enään mitään järkeä patchaa enään peliä.
Pelaaminen<World IMBAAA!!!!
