Lahjakkuus

Lahjakkuus

ViestiKirjoittaja Foxterran » 02 Tammi 2011, 08:32

Aloitin starcraft kakkosen pelaamisen kesällä, hieman sen jälkeen kun peli julkaistiin. Eli useampi kuukausi pelaamista takana. Silti olen vasta hopealiigassa, ja sitä ennen kultaliigassa tosin sinne pääsin vain koska kaverini joka on timanttitason pelaaja, pelasi tunnuksellani. Sieltä tipuin vastikään hopeaan. Bronssiliigassa olin kuukausitolkulla alunperin ennenkuin ystäväni pelasi tunnuksellani.

Kuulemma monet ihmiset ovat ihan muutaman viikon sisällä päässeet timanttiliigaan ja tässä eräs katkelma erään henkilön blogista:
"Siis huhhuh pari tuntia sitte iski ylennys diamondiin ja vaikka tämä olikin jo odotettavissa yllätyin kyllä kunnolla, että näinkin nopeasti olen noussut tälle tasolle eihän peli ole ollut ulkona kuin sen 2 viikkoa ja tuo 2 viikkoa on myös käytännössä yli puolet minun koko rts kokemuksestani"

Tämä sai minut epäilemään hyvin vahvasti, että jos en ole puolen vuoden aikana päässyt ominavuin ulos bronssiliigasta, tarkoittaako se että minun on turha ns. hakata päätä seinään? Tiedän kyllä, että ei pidä olla supply blockissa ja workkereita pitää tehdä kokoajan, ja ihmiset sanovat että tällä pelkästään pitäisi päästä timanttiin. Tämä ei tunnu pitävän paikkaansa. Saan turpaan hopeapelaajiltakin, siksi tipuin kultaliigasta ja luultavasti tipun takaisin bronssiin lopulta.

Ne, jotka pelaavat hyvin korkealla tasolla starcraftia, ovatko he vain lahjakkaita tällä saralla?
Random Foxterran

Re: Lahjakkuus

ViestiKirjoittaja SolLeks » 02 Tammi 2011, 11:33

nopeet sormet , jonkilaine peliäly ja treenaamista.

noilla pitäs päästä aika pitkälle.
Terran SolLeks

ViestiKirjoittaja yormis » 02 Tammi 2011, 12:59

Nytkun tiedät workereiden teon (etkä tapata niitä / anna niiden pitää liikaa tupakkataukoja) sekä supply blockin niin lisäät vain tuohon build orderin ja timantti kutsuu. Jotain perus- ja vähän erikoisempiakin buildeja löytyy esim liquipediasta: http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/Terran_Strategy
http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/Zerg_Strategy
http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/Protoss_Strategy

Tuolta teamliquid.net löytyy myös käyttäjien streamejä. Kun katsot hyvien pelureiden peliä sekä miten ne liikuttelee unittejaan ja rakentaa ja tuottaa unitteja samaan aikaan voit saada lisää skilliä sieltäkin.

Ja se lahjakkuus varmaan tulee RTS/yms pelien kokemuksesta. Tietysti auttaa asiaa, jos olet muutenkin hiiren ja näppäimistön kanssa sujut ettei tarvitse hotkeytä etsimällä etsiä. Tästä tulikin mieleen, että kannattaa niitä hotkeytä käyttää. Jos et tiedä mitä ne on / miten ne toimii kysele vaikka irkistä tai kaverilta.

Luulen, että alemmissa liigoissa tulee paljon aikaisia hyökkäyksiä. Nämä torjut parhaiten rakentamalla muurin rampille rakennuksistasi.

Edit: Itsellä n. 5v enemmän ja vähemmän aktiivista SC/BW kokemusta.
Viimeksi muokannut yormis päivämäärä 02 Tammi 2011, 13:14, muokattu yhteensä 2 kertaa
Terran yormis

ViestiKirjoittaja ErikPel » 02 Tammi 2011, 13:11

Mikä tahansa laji, niin ihmiset oppivat eri tahtiin.
Lisäksi aikaisempi rts kokemus on varmaan auttanut noihin nopeisiin nousuihin.
Zerg ErikPel

ViestiKirjoittaja Matsoni » 02 Tammi 2011, 13:26

Aloitin samalla lailla starcraftin pelaamisen kesällä, ilman minkäänlaista peli kokemusta. Pronssi liigastahan se urakka sitten alkoi. Ja tällä hetkellä olen kultaliigani ykkösenä. Vastaan on tullut 3 platinium pelaaja joista 2 ensimmäistä voitin ja viimeisimmän hävisin tänä aamuna.

Pelaan randomilla joten uskallan epäillä että jos pelaisin vain jollain yhdellä rodulla olisin jo platiniumissa.
Eli ei muuta kuin pelejä alle :)
Random Matsoni

ViestiKirjoittaja Velz » 02 Tammi 2011, 14:51

Aika pitkälle pelimenestys tulee aktiivisen pelaamisen ja kokemuksen kautta. Itselleni on StarCraft I ollut ensimmäisen kerran näppäimillä 5 vuotiaana, joten sitä kautta se pelikokemus karttuu ja tulee rutiinin omaiseksi pienetkin liikkeet. SCII taaseen oli itselle ainakin alkuun hyvin vaikeata, pronssi liigasta aloteltiin ja nyt on noustu Heinäkuu - Tammikuu oman diamond liigan top 10 tienoille.

Lahjakkuus ei ainakaan minusta juurikaan merkitse tämän kaltaisissa peleissä. Ennen kaikkea menestyminen tulee yleisen tietokoneella olemisen kautta. Niin kuin edellä jo mainitsi, pelkät hotkeyn paikat ja niihin totuttelu vie paljon pois pelistä jos aloittaa ihan tyhjältä pohjalta. Pikku junnusta asti kun on konetta rämpyttäny vaikkei vielä silloin yhtään mitään tajunnutkaan on luonut melko pitävän pohjan jatkoa ajatellen.

Kaikilla vaan pitää muistaa, että ei ne voitot ja häviöt ihan vahingossa tule. Yleensä siihen tarvitaan onnistumisia ja epäonnistumisia. Pitemmällä oltaessa jo yhden micron tai macron failaus voi viedä matsin toiselle, joten pienestä voi olla kiinni. Ei kannata siis latistua varsinkaan alkutaipaleella jos häviöitä tulee. Varsinkin replayden katsominen auttaa kehittymään, tietää mitä teki väärin ja mitä tehdä toisin jatkossa.

uh
Kuva
Random Velz

ViestiKirjoittaja jagelius » 02 Tammi 2011, 18:53

varmasti auttaa toi aikasempi rts-peli kokemus. itellä meni viikko niin olin diamondissa. Sc2 oli täysin vieras peli ku alotin enkä ollu koskenutkaan Bw. kyllä tuo rts pelikokemus on mun mielestä suuri hyöty.
Protoss jagelius

ViestiKirjoittaja Foxterran » 02 Tammi 2011, 20:36

Olen käyttänyt 3rax buildia, josta sanotaan "tällä pääset ainakin platinaan" yms mutta näin ei näytä olevan. Käytän myös hotkeytä eli hiirellä klikkailua tapahtuu hyvin vähän.

Tulin miettineeksi, jos eri rodulla oppisin paremmin pelaamaan? voisiko joku selventää, mitä tyylillisiä eroja on näillä kolmella rodulla? tottakai eri strategiat tuovat eri pelityylin, mutta onko jotain yleisluontoisia eroja näillä roduilla jotka voivat sopia eri ihmisille?

Kiitos.
Random Foxterran

ViestiKirjoittaja Noir » 02 Tammi 2011, 20:49

Foxterran kirjoitti:Olen käyttänyt 3rax buildia, josta sanotaan "tällä pääset ainakin platinaan" yms mutta näin ei näytä olevan. Käytän myös hotkeytä eli hiirellä klikkailua tapahtuu hyvin vähän.

Se, että pelaa pelkästään jotain tiettyä strategiaa, ei tule johtamaan kovinkaan moniin voittoihin korkeammissa liigoissa. Oikeastaan StarCraft perustuu kaikessa yksinkertaisuudessaan siihen, että sinulla on joko enemmän unitteja kuin vastustajallasi tai sitten sinun yksikkösi counteraavat vastustajan yksikköjä. Itse en ikinä ennen peliä ole jo päättänyt taktiikkaa, jolla aion pelata vaan scouttaan vastustajan basea ja pelaamista ja valitsen strategiani sen mukaan.

On toki hyvä, että takataskusta löytyy strategioita, jotka muistaa ilman ongelmia. Näitä strategioita on kuitenkin käytettävä vastustajan mukaan. Opettele siis eri yksikköjen counterit ja vastustajan pelin scouttaaminen.
Protoss Noir

ViestiKirjoittaja ooveehoo » 02 Tammi 2011, 22:57

Foxterran kirjoitti:Olen käyttänyt 3rax buildia, josta sanotaan "tällä pääset ainakin platinaan" yms mutta näin ei näytä olevan. Käytän myös hotkeytä eli hiirellä klikkailua tapahtuu hyvin vähän.

Tulin miettineeksi, jos eri rodulla oppisin paremmin pelaamaan? voisiko joku selventää, mitä tyylillisiä eroja on näillä kolmella rodulla? tottakai eri strategiat tuovat eri pelityylin, mutta onko jotain yleisluontoisia eroja näillä roduilla jotka voivat sopia eri ihmisille?

Kiitos.

Varmaan parhaiten oppisit pelaamaan, jos pyytäisit sitä timanttikaveriasi katsomaan peliäsi, mielellään ihan vierestä, että saisit palautetta. Se auttaa todella paljon, kun saa tietää, mitkä todella ovat ongelmasi. Tällä tavalla ainakin itse on parhaiten oppinut pelaamaan.
Kuva
Zerg ooveehoo

Seuraava

Paluu Yleinen